Hoe Stayen de tweede Grote Markt van Sint-Truiden wordt

SINT-TRUIDEN, 17 juli – Na een krachtdadig transferoffensief is er ook naast het veld goed nieuws bij STVV: de Kanaries zien hun community-inspanningen beloond met het driesterren FSR-label van de Pro League. Dit label bekroont clubs die zich inzetten voor maatschappelijke thema’s in hun regio.

Het moderne voetbal wordt al eens afgeschilderd als een kille miljoenenbusiness. En natuurlijk zijn clubs tegenwoordig ook professioneel gerunde organisaties. “Maar bij STVV geloven we dat een voetbalclub vandaag de dag ook een maatschappelijke motor moet zijn. Daarom zetten we initiatieven op om de band met Groot-Haspengouw aan te halen. Het doet deugd dat die inspanningen naar waarde geschat worden”, steekt brand manager Bert Stas van wal.

“Stayen is tweede Grote Markt van Sint-Truiden”

STVV concentreerde zich het voorbije seizoen op twee speerpunten: Stayen uitbouwen tot een warme thuis(basis) en het Haspengouwse netwerk uitbreiden.

“De Grote Markt heeft een grote symbolische waarde voor de Truienaar. Het is dé plek waar je mensen ontmoet en persoonlijke banden versterkt. Stayen wil uitgroeien tot tweede Grote Markt. Een plek zonder drempels, waar iedereen zich welkom voelt. Van jong tot oud. Van rijkste burger tot kansarm gezin. En van geboren en getogen Haspengouwer tot nieuwe Truienaar”, vertelt Bert.

“Daarom spreken we bijvoorbeeld de ambitie uit om de kindvriendelijkste club van het land te worden, organiseren we onze ‘Picknick op het Veld’ en bieden we mensen met beginnende dementie binnen ‘Football Memories’ een platform om herinneringen op te halen. Daarnaast krijgen mensen met minder kansen in alle discretie de mogelijkheid om hun passie voor het voetbal te beleven. Zo brengen we een Younited-team (voor mensen met een psychische kwetsbaarheid) en een G-ploeg (voor mensen met een beperking) tussen de lijnen. En stellen we via het Sociaal Huis elke thuiswedstrijd enkele tickets ter beschikking voor hun cliënten”, vult community-manager Katrien Vanierschot aan.

Haspengouws netwerk uitbouwen

Daarnaast verankerde STVV zich binnen het Haspengouwse netwerk. “We sloten samenwerkingen af met verschillende gemeenten in de regio, lanceerden acties met zorgpartners zoals asster en het Sint-Trudoziekenhuis, en sloegen de handen in elkaar met de scholen. De komende jaren willen we dit netwerk verder uitbouwen en versterken”, pikt Bert in.

Nieuw seizoen, nieuwe doelen

De Kanaries koesteren naar de toekomst toe nog heel wat andere ambities, besluit een optimistische Katrien Vanierschot: “In ons nieuwe vierjarenplan stellen we bijvoorbeeld voorop dat we de toegankelijkheid voor mindervalide supporters verder verbeteren, nieuwe bevolkingsgroepen naar Stayen halen (bijvoorbeeld de Indische gemeenschap) en rond eindejaar De Warmste Match organiseren. De komende maanden maken we concreet werk van deze ambities.”

Ik woon in Sint-Truiden

Learn More →