Verduidelijking rond het ruimen van graven

We begrijpen dat de berichtgeving over het ruimen van graven bijkomende vragen oproept. Het beheer van onze begraafplaatsen is een taak die het stadsbestuur met de grootste zorg en respect wil uitvoeren. Daarom geeft het lokaal bestuur graag enkele verduidelijkingen.

Feitelijke situatie
Het budget dat in 2024 voorzien was voor de opruiming van vervallen concessies is ingezet voor de bouw van een columbariummuur. Dit was een investering van 55.488,03 euro incl. btw. Door die keuze zijn de geplande en aangekondigde opruimingen van verlopen concessies niet uitgevoerd.
Zo is er een achterstand ontstaan.

Normaal worden er om de twee jaar opruimingen uitgevoerd. De graven die in 2023 een bordje kregen (einde concessie 2022&2023), hadden eind 2024 of begin 2025 geruimd moeten worden. Hiervoor zal nu elders budget vrijgemaakt moeten worden.

Daarnaast zijn er intussen ook bordjes geplaatst aan de graven waarvan de concessie in 2024 of in 2025 verviel of vervalt. Deze graven worden eind 2026 of begin 2027 opgeruimd. Dit verklaart waarom er op dit moment opvallend veel bordjes zichtbaar zijn op onze begraafplaatsen: het gaat zowel om de oudere als om de recentere aanduidingen.

Onze focus en aanpak
Het lokaal bestuur zorgt ervoor dat de achterstand wordt ingehaald en dat families steeds tijdig en duidelijk geïnformeerd worden. Team Burgerzaken staat klaar om alle vragen over concessies te beantwoorden.

Burgemeester Ludwig Vandenhove besluit: “We kunnen enkel vaststellen dat er in het verleden keuzes zijn gemaakt die later werden bijgestuurd. Dat wijst op een moeilijke financiële situatie, maar mag niet ten koste gaan van de dienstverlening. We vragen begrip van onze inwoners: het respectvol beheer van onze begraafplaatsen blijft onze hoogste prioriteit.”

Ik woon in Sint-Truiden

Learn More →