Het lokaal bestuur Sint-Truiden blijft inzetten op een veilige, leefbare en duurzame mobiliteit. In dat kader wordt het volledige stadscentrum ingericht als één grote fietszone waar de fietser centraal staat.
Het centrum van Sint-Truiden is vandaag al grotendeels een zone 30, een maatregel die de verkeersveiligheid en leefbaarheid verhoogt. Om de positie van voetgangers en fietsers nog verder te versterken maakt het lokaal bestuur nu werk van de inrichting van het centrum als een fietszone: een aaneenschakeling van fietsstraten met uniforme regels.
Ruimte voor fietsers “Met deze maatregel creëren we een aangename, veilige en overzichtelijke omgeving voor weggebruikers,” zegt burgemeester Ludwig Vandenhove, tevens bevoegd voor Mobiliteit. “Fietsers krijgen letterlijk en figuurlijk meer ruimte in ons centrum. Partners zoals het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werken hard om de invalswegen veiliger te maken voor fietsers en voetgangers. Als lokaal bestuur nemen wij graag onze verantwoordelijkheid en zorgen we ervoor dat fietsers ook in de binnenstad zich vlot en veilig kunnen bewegen. Auto’s hebben nog steeds hun plaats in het centrum maar we willen bezoekers en inwoners die zich duurzaam willen verplaatsen maximaal faciliteren. Tegelijk zijn er veel kinderen en jongeren die in het centrum naar school gaan of hobby’s beoefenen. Voor hun veiligheid, stellen we de fietser voorop.”
Wat zijn de regels in een fietszone?
In een fietszone gelden zowel voor fietsers als voor automobilisten specifieke regels. Zo mogen fietsers de volledige rijstrook gebruiken. Automobilisten mogen fietsers niet inhalen, terwijl fietsers elkaar wel langs de linkerkant mogen voorbijsteken. Geen enkele bestuurder mag sneller rijden dan 30 kilometer per uur. De gewone voorrangsregels blijven evenwel gelden, tenzij dit expliciet anders vermeld wordt. Parallel met de vesten loopt ook de ‘fietsring’, die te herkennen is aan de okerkleurige ondergrond. Op de plaatsen waar de fietsring de openbare weg kruist, heeft de fietser steeds voorrang. Autobestuurders dienen hier extra aandacht aan te besteden.
De fietszone wordt aangeduid met verkeersborden F111 (begin) en F113 (einde). Wie deze regel overtreedt begaat een eerstegraadsovertreding waar een boete op staat van 68,42 euro.
Fietsring en fietszone De fietsring markeert de grens van de fietszone rond de binnenstad en is exclusief voorbehouden aan fietsers en voetgangers, gemotoriseerd verkeer is er niet toegelaten. Dit in tegenstelling tot de fietszone binnen de stad, waar wagens welkom zijn maar fietsers niet mogen worden ingehaald.
De fietsring is ontworpen als een vlotte toegangsroute voor fietsers waarmee zij op een veilige en logische manier het stadscentrum kunnen binnenrijden. De aanleg van de fietsring is zo goed als voltooid, enkel de voltooiing van de LED-verlichting volgt nog in het najaar. Op de fietsring hebben fietsers altijd voorrang op het kruisend verkeer.