Het lokaal bestuur Sint-Truiden blijft aandringen op een betere spreiding van geldautomaten in de stad en haar deelgemeenten. Ondanks herhaalde gesprekken met Batopin en de gedeeltelijke inspanningen voor verbetering, ondervinden inwoners nog steeds moeilijkheden om vlot toegang te krijgen tot contant geld.
Het lokaal bestuur kaartte deze problematiek reeds meermaals aan bij Batopin, de organisatie die door de grootbanken werd opgericht om het netwerk van geldautomaten in België te herstructureren. Het lokaal bestuur vroeg onder andere om bijkomende CASH-punten in Velm en om een stortingsapparaat in Brustem, maar beide verzoeken werden afgewezen.
“Volgens Batopin is het huidige netwerk voldoende, maar dat strookt niet met de realiteit op het terrein”, stelt schepen van Lokale Economie Marijn Ghys. “In verschillende deelgemeenten moeten mensen zich meer dan zes kilometer verplaatsen om geld op te nemen. We vroegen bovendien om inzicht in transactiestatistieken, om onze lokale noden objectief te onderbouwen, maar ook dat werd geweigerd. Batopin noemt die informatie intern en concurrentiegevoelig. Dat helpt ons niet vooruit. Toch is er één positief punt: op de Grote Markt wordt de toegankelijkheid van het bestaande CASH-punt verbeterd. Klinkers worden genivelleerd en een automatische deur wordt geplaatst. Deze werken gebeuren op kosten van Batopin.”
“Dat is een stap vooruit”, aldus burgemeester Ludwig Vandehove. “Maar het volstaat niet. Cash moet voor iedereen bereikbaar blijven, ook voor wie minder mobiel is of digitaal minder vaardig.”
Behalve de zorgen voor particuliere gebruikers wordt ook al langere tijd gewezen op de problemen waarmee lokale ondernemers geconfronteerd worden. Zij ondervinden problemen bij het storten van dagontvangsten. “Dit punt is eveneens aangekaart bij Batopin,” vult schepen Marijn Ghys aan. “Voor onze ondernemers is dit essentieel voor hun dagelijkse werking. We blijven ook dit dossier opvolgen.”
Intussen werd ook een officiële brief gestuurd naar minister Rob Beenders bevoegd voor Consumentenbescherming, Sociale fraudebestrijding, Personen met een Handicap en
Gelijke Kansen en zijn collega minister David Clarinval, vice-eersteminister en minister van Werk, Economie en Landbouw. Het lokaal bestuur Sint-Truiden roept hen op om het protocol tussen overheid en bankensector kritisch te evalueren en sterker te waken over de dienstverlening in landelijke gebieden.
“Als lokaal bestuur willen wij constructief meewerken aan oplossingen, maar dan moet eerst het probleem erkend worden. We stellen ons ernstige vragen bij het gebrek aan transparantie bij Batopin”, zegt Marijn Ghys. “Wij maken ons zorgen over de toenemende digitale uitsluiting die dit veroorzaakt. Ouderen en personen met een handicap ondervinden drempels bij digitale alternatieven en zijn vaak afhankelijk van fysiek contact met bankdiensten. De toegang tot cash is een fundamentele dienstverlening. We blijven aandringen op een eerlijker spreiding van automaten, met respect voor álle inwoners.”
Ook schepen van Toegankelijkheid Mieke Claes benadrukt het belang van toegankelijkheid: “Leven met een beperking zorgt voor extra uitdagingen. Daarom moeten we drempels actief wegnemen. Ik ben blij dat Batopin op de Grote Markt inspanningen levert. Het zou eigenlijk geen verzoek hoeven te zijn maar basisdienstverlening om alle cash-punten toegankelijk te maken.”