Stad investeert in slimme, digitale informatieborden

Vanaf 16u15 zijn we er voor jou. Die boodschap verscheen vanochtend op verschillende digitale schermen verspreid over de stad. Exact om 16u15 lanceerde de stad Sint-Truiden de eerste digitale campagnes op deze schermen. De digitale informatieborden zijn een nieuw communicatiemiddel om bewoners en bezoekers te informeren. Voor de realisatie van dit project sloot de stad Sint-Truiden een samenwerkingsovereenkomst af met S-LIM, de Limburgse coöperatieve vennootschap voor het uitrollen van slimme en digitale toepassingen.

Sint-Truiden wil op een innovatieve en kostenefficiënte manier communiceren met haar inwoners en bezoekers. Daarom werden digitale informatieborden op diverse locaties in de stad en in verschillende stadsgebouwen geplaatst die de huidige spandoeken en andere minder duurzame communicatiedragers in de toekomst kunnen vervangen. Hiervoor slaat de stad de handen in mekaar met S-Lim, Smart Region Limburg voor het uitrollen van slimme en digitale technologieën.

“Op elk moment van de dag geven de schermen waardevolle informatie aan burgers, toeristen en voorbijgangers. Sensibiliseringscampagnes, vacatures, evenementen, crisiscommunicatie in noodsituaties,… allemaal wordt het snel en duurzaam via de digitale schermen gecommuniceerd. De dag van vandaag kan een moderne, slimme stad niet meer zonder die snelle, duurzame communicatie. We streven ernaar om sterke visuele campagnes via al onze kanalen gelijktijdig in te zetten en breed te verspreiden. Hierbij versterken de verschillende communicatiekanalen elkaar”, legt burgemeester Veerle Heeren uit.


S-Lim schreef in 2019 een overheidsopdracht uit voor de aankoop, installatie, onderhoud en contentmanagement van deze digitale informatieborden onder de noemer ‘Digital Signage’. Uitgangspunt van het systeem is dat deze informatieborden dynamisch en centraal via een contentmanagementsysteem kunnen worden aangestuurd. In een latere fase zal men de schermen ook via ‘touch screen’ kunnen raadplegen. Het zal dan mogelijk zijn om de stadswebsite te raadplegen, afspraken te maken of om op een slimme kaart bezienswaardigheden, monumenten, oplaadpunten voor fietsen, parkeermogelijkheden,… op te zoeken.

De stad Sint-Truiden is de eerste Limburgse stad die in samenwerking met s-Lim touch screen totems installeert in het straatbeeld.

-Raf Drieskens voorzitter van s-lim

“Als Digitopia zijn we enorm trots om deze Outdoor communicatie in Sint Truiden te mogen faciliteren. Touchscreens in het straatbeeld geeft enorm veel mogelijkheden voor communicatie met de burger”, vertelt Jan Bussels, CEO van Digitopia.

“We communiceren al met onze burgers en bezoekers via onze website, onze stadsapp, ons stedelijk informatieblad dat elke maand in de bus valt, sociale media, … maar met deze schermen in het straatbeeld kunnen wij als stad écht overal en op elk moment inspelen op bepaalde situaties of belangrijke en correcte boodschappen uitdragen. We willen ervoor zorgen dat iedereen maximaal toegang heeft tot recente, juiste informatie in een tijdperk waarin er vaak verwarring of miscommunicatie optreedt. In de toekomst is het ook mogelijk om de buitenschermen interactief te laten werken via de ‘touchscreen’-module. Hierdoor zijn ook interactieve toepassingen mogelijk,” besluit burgemeester Veerle Heeren.

Bron Stad Sint-Truiden. Foto’s V.R